Tuesday 9 October 2012

CARA BEKAM MEMBANTU MANUSIA ( wajib baca)


Kaedah perawatan bekam sangat unik dan berkesan.Kesan dapat dirasai serta merta.




Terdapat satu sistem kompleks saluran di mana aliran darah dan chi (tenaga penting) dalam badan.  


Terdapat 14 saluran dalam tubuh manusia bahawa darah bergerak untuk menyampaikan nutrien dan oksigen kepada organ-organ penting.

Contoh darah yang kotor , bertoksid ini adalah penghidap darah tinggi, kolesterol tinggi.
Perbedaan jelas darah yang normal bercampur dengan darah rosak.


Manusia tidak boleh hidup tanpa oksigen, jadi peredaran darah segar adalah penting untuk badan untuk mengekalkan fungsinya. Aliran darah dan chi terganggu dan pembentukan darah stasis berlaku apabila terdapat tahap toksin dalam badan menyebabkan ketidakselesaan besar dan penyakit yang serius. Bekam telah digunakan untuk menghilangkan halangan ini dan membersihkan darah dalam kaedah Islam yang sesuai.
Rawatan ini bermula  dengan mencari 'tempat masalah', yang merupakan tempat yang dikenal pasti sebagai kawasan darah beku dan aliran tenaga. Kulit dicucuk menggunakan lanset steril dan cawan plastik diletakkan ke tempat tersebut.

Tekanan dikenakan melalui pam tangan melekat pada cawan, mewujudkan satu kuasa vakum yang ketat yang menyebabkan darah bertakung yang mengandungi toksin, dan terperangkap chi mengalir melalui keluar kulit dicucuk.

Prosedur keseluruhan hampir tidak menyakitkan dan tidak meninggalkan apa-apa kesan sampingan yang berbahaya. Parut boleh muncul di kawasan kulit yang disentuh. Walau bagaimanapun, ia akan hilang dalam tempoh 3 hingga 5 hari, meninggalkan kulit yang seimbang dan licin.
Kesan bekam boleh dirasai serta-merta selepas prosedur itu berlaku. Badan akan segera mengembalikan keseimbangan dan pesakit akan berasa ringan dan bertenaga selepas darah statik dikeluarkan. Kesan lain dirasai oleh pesakit selepas rawatan bekam termasuk peningkatan tenaga dan rasa ketenangan jiwa.
Bekam menggunakan sumber semulajadi badan, seperti enzim dan hormon untuk menyembuhkan badan dan ia tidak seperti ubat-ubatan konvensional. 

Terdapat banyak penyakit yang boleh dirawat dengan kaedah bekam. Banyak kajian kes melibatkan asma bronkial, migrain, gingivitis, konjunktivitis, gastritis dan sindrom bahu sengit telah menunjukkan penyelesaian yang cepat dan lengkap dengan tiada kesan sampingan.

Biasanya, salah satu rawatan adalah cukup untuk menghilangkan penyakit ringan seperti sakit kepala dan ketegangan. Walau bagaimanapun, sesetengah penyakit mungkin memerlukan beberapa rawatan bergantung kepada tahap keseriusan penyakit .

Kaedah bekam adalah langkah awal bagi mengelakkan penyakit merbahaya. 

Jika sudah terkena penyakit ia mampu menjadi asbab penyembuhan.


No comments:

Post a Comment